سئو تکنیکال به زبان ساده
سئو تکنیکال چیست ؟ معرفی سئو فنی به زبان ساده آژانس دیجیتال مارکتینگ وبیما
در این بخش بهتر است از علم Information Architecture یا سازماندهی اطلاعات در وب سایتها استفاده کنید. مزیت نهایی سئو تکنیکال این است که اگر یک سایت کاملاً بهینه داشته باشید، احتمالاً ترافیک ارگانیک بیشتری ایجاد میکنید، اما مزایای فردی بی شماری برای پیاده سازی سئو فنی وجود دارد. همهی این مزایا مربوط به آسانتر کردن خزیدن، فهرستبندی و پیمایش وبسایت شما است تا بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری از وبسایت را از موتورهای جستجو دریافت کنید. سئو تکنیکال به عنوان یکی از مهمترین بخشهای سئو میتواند بر روی عملکرد و رتبهبندی تمام صفحات سایت تاثیر مثبت بگذارد. با تسلط بر این علم، وبسایت شما به یک اتوبان پرسرعت تبدیل میشود که به طور مستقیم به رتبههای برتر گوگل ختم میشود. در این مقاله، شما را به سفری هیجانانگیز در دنیای سئو تکنیکال خواهیم برد.
اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونهٔ یوست برای پیادهسازی دادههای ساختاریافته استفاده کنید. مثلاً فروشگاهی که در بین محصولاتش ۱۰ مدل رژ لب میبلین دارد و تنها تفاوت محتوای این ده صفحه محصول، شمارهٔ رژ لب است. بهجز این، کلی مشکلات امنیتی هم برای شما بهوجود میآورد و رتبهتان را بهشدت کاهش میدهد. SERP مخف Search Engine Results Page یا همان صفحه نتایج موتور جستوجو است. حالا فکر کنید داخل این خانه شیکترین دکوراسیون و لوازم منزل را داشته باشد، ولی اصلاً برقکشی نشده باشد! چه اتفاقی میافتد؟ همهٔ آن وسایل شیک در تاریکی مطلق فرو میروند و هیچ کس آنها را نمیبیند.
مثلا قبلا اشاره کردیم که استفاده یکبار از کلمه کلیدی در مقدمه و نتیجه گیری مقاله نتیجه خوبی دارد. میتوانید این بخش را در 2 جمله بنویسید و هر بار در یک جمله از کلمه کلیدی و کلمه کلیدی مشابه استفاده کنید. همانطور که در فصل اول اشاره کردیم یکی از اضلاع اصلی موفقیت در سئو تولید محتوا است. تنها داشتن محصولات مرتبط میتواند ایده ای مناسب برای لینک سازی در صفحات محصول باشد. برای انتقال این اعتبار میبایست به صفحاتی که برایتان از جهت سئو ارزشمند هستند از صفحه اصلی لینک بدهید.
با این افزونه میتوانید مشکلاتی مثل سرعت و عملکرد رندر صفحه را پیگیری و برطرف کنید. این ابزار یکی از کاربردیترین ابزارهای سئو و یک کراولر سایت است که صفر تا صد وضعیت سئوی سایت و مشکلات احتمالی را بررسی میکند. این ابزار در دو نسخهٔ رایگان و پولی در دسترس است که طبیعتاً با نسخهٔ پولی آن امکانات و گزارشات بیشتری دریافت میکنید. بالابودن سرعت صفحه یکی از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی گوگل است که مستقیماً در تجربهٔ کاربر و رتبهٔ سایت شما تاثیر میگذارد. مواردی دیگری مثل استفاده از تگ hreflang، سایت مپ و… هم هستند که در ادامهٔ چک لیست سئوی تکنیکال، جداگانه به آنها میپردازیم.
تگ ها و متا تگ ها در سئو تکنیکال به موتورهای جستجو کمک می کنند تا اطلاعات بیشتری درباره صفحات وب درک کنند. این تگ ها شامل عناصر خاصی در کد HTML و ابزارهای مدیریت محتوا مانند وردپرس هستند که از دید کاربر پنهان اند اما برای موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارند. محتوای تکراری به حالتی اشاره دارد که یک محتوا در چندین صفحه وجود داشته باشد. در سئو تکنیکال، محتوای تکراری میتواند با گیج کردن موتورهای جستجو و هدر دادن بودجه خزش در صفحات نامرتبط، بر ایندکس شدن تأثیر منفی بگذارد. هنگامی که موتورهای جستجو محتوای تکراری را پیدا میکنند، باید تصمیم بگیرند که کدام نسخه از محتوا را ایندکس کرده و در نتایج جستجو نشان دهند که میتواند حضور محتوای اصلی را کمرنگ کند. این ابزار فوقالعادهی گوگل به شما کمک میکند تا مهمترین مشکلات وبسایتتان را بشناسید و راهکاری برای آن پیدا کنید.
با استفاده از HTTPS مطمئن میشوید که هیچکس نمیتواند دادههای ردوبدلشده بین وبسایت و مرورگر را به دست بیاورد. برای مثال اگر افراد در وبسایت شما وارد حساب کاربری خود شوند، اطلاعات کاربریشان محفوظ میماند. با ابزار KWFinder میتوانید بهسادگی یک کلمه کلیدی وارد کرده و مکان دقیق و زبان موردنظر خود را مشخص کنید. هرچند ایران در لیست کشورها قرار ندارد، خوشبختانه زبان فارسی پشتیبانی میشود. خوشبختانه طی سالهای اخیر، با بهبود الگوریتمهای موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کمرنگتر شوند. همانطور که میبینید موتورهای جستجوی Google و Yahoo و Bing برای کاربران بیشتر از سایر موتورهای جستجو شناخته شده هستند.
استفاده از افزونههای افزایش سرعت هم میتواند در رسیدن به این هدف کمک کننده باشد. این تگ بهطور خلاصه به گوگل میگوید که کدام یک از محتواهای بهظاهر تکراری، محتوای اصلی است. استفاده از دادههای ساختاریافته از معیارهای افزایش قابلیت کلیک نیست، اما به دستهبندی بهتر محتوا و در نتیجه ایندکس شدن و دریافت رتبه بهتر کمک میکند. محتوای خوشهای به موتورهای جستجو نشان میدهد که شما چقدر درباره یک مبحث اطلاعات دارید و در نتیجه رتبه و اعتبار شما در این موتورها افزایش مییابد. پیش از این که به این موضوع بپردازیم، باید تفاوت میان «قابلیت دسترسی در سئو» (SEO Accessibility) و قابلیت دسترسی وب را بدانیم.
چون دیده شدن بیشتر برای ما مهم است و در نهایت، کسب درآمد بیشتر برای ما اهمیت دارد. اگر این موارد برای شما هم مهم است، قاعدتاً باید سئو فنی هم برایتان مهم باشد. استفاده از تبلیغات هدفمند راهی مناسب برای بکلینک گرفتن است و رتبه سایت شما را در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود میبخشد. پلتفرمهای مشهوری مانند گوگل و فیسبوک، امکان استفاده از این نوع تبلیغات را برای کاربران خود فراهم میکنند. صفحههای Orphan درست مانند مقالهای بدون مقدمهاند و محتوای مورد نیاز باتها برای درک محتوا و ایندکس شدن را ندارند. زمانی که اصول اولیه سئو تکنیکال را بررسی کردید و تغییرات لازم را در وبسایت خود اعمال کردید، میتوانید به جزئیات بخشهای دیگر در سئو فنی بپردازید.
گوگل همچنین یک منبع جامع برای کمک به درک دسترسی رباتهای جستجو به کدهای جاوا اسکریپت در وبسایتها دارد. این منبع که لینک آن در ادامه آمده است، به شما کمک میکند که مشکلات مرتبط به جستجو این زمینه را حل کنید. هنگام صفحهبندی در سئو با استفاده از کدهابه موتورهای جستجو گفته میشود که صفحات با URLهای متفاوت، چطور به هم ارتباط پیدا میکنند. برای مثال، ممکن است مجموعه محتوایی در وبسایت شما به بخشهای مختلف در صفحات مختلف تقسیم شده باشد. اگر میخواهید رباتهای جستجو هنگام کراول کردن به راحتی این مجموعه محتوا و ارتباط آنها را بیابند، باید از صفحهبندی استفاده کنید. باز کردن صفحههایی که در واقع وجود ندارند، میتواند کاربران را ناراحت یا خشمگین کند.
بهخصوص اگر یک وبسایت داشته باشید و بخواهید در نتایج جستجوی گوگل نشان داده شود. هر چه کسبوکارها بیشتر به دنیای وب وارد میشوند، اهمیت سئو فنی هم بیشتر خودش را نشان میدهد. اگر شما هم میخواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری بهدست آورید و یا حتی میخواهید بهعنوان یک متخصص سئو وارد بازار کار شوید، این مقاله از آموزش سئو بلاگ پارس پک را از دست ندهید. به احتمال زیاد در قسمت بررسی قابلیت کراول شدن این مرحله را میگذرانید، اما بد نیست که اینجا هم آن را مطرح کنیم. همانطور که گفتیم، باید مطمئن شوید که رباتهای جستجو به صفحات مدنظر شما هدایت میشوند و به راحتی به آنها دسترسی پیدا میکنند. برای مثال، ابزار «robots.txt Tester» گوگل به شما فهرستی از صفحات محدودشده برای کراول و ایندکس شدن را ارائه میکند.
با آموزش و یادگیری استفاده از ابزارهای سئو، سئوکاران می توانند به طور موثرتری وب سایت ها را بهینه سازی کرده و رتبه آنها را در نتایج جستجو ارتقا دهند. اگر شما یک سئوکار هستید، استفاده از ابزارهای سئو می تواند به شما در ارتقای سطح کارتان و دستیابی به نتایج بهتر کمک کند. در این مقاله، شما با اصول و مبانی سئو، تکنیک های سئو on-page و off-page، و ابزارهای سئو آشنا خواهید شد. با مطالعه این مقاله، شما می توانید به تنهایی وب سایت خود را بهینه سازی کنید و رتبه خود را در نتایج جستجو ارتقا دهید. معمولا تیتربندی یکی از بهترین روش های برای افزایش تجربه کاربری و زیباسازی محتوای شما است. شما باید در هر صفحه لندینگ به درستی از کلمات کلیدی خود استفاده کنید.
به همین دلیل، بهتر است از پلتفرمی برای رپورتاژ آگهی استفاده کنید که متنهای مناسب را با رعایت نکات لازم، با هزینهای مقرونبهصرفه و در سریعترین زمان ممکن تولید و منتشر کند. میتوان «نشریلا» را به عنوان بزرگترین پلتفرم در این زمینه معرفی کرد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک خواهد کرد. درست مانند عملکرد سرور، خطاهای HTTP میتوانند دسترسی به وبسایت شما را مختل کنند. برای بررسی کامل وبسایت و برطرف کردن این خطاها میتوانید از ابزارهایی مانند «Screaming Frog»، ابزار «Botify» و «DeepCrawl» استفاده کنید.
Semrush یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که امکانات گستردهای برای سئو و بازاریابی دیجیتال ارائه میدهد. با این ابزار میتوانید بهراحتی کلمات کلیدی جدید کشف کنید، استراتژی رقبا را بررسی کنید و عملکرد محتوای خود را در موتورهای جستجو بسنجید. هدف از سئو، ارتقای رتبه وب سایت در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط است. با استفاده از تکنیک های سئو، می توانید ترافیک ارگانیک وب سایت خود را افزایش داده و مخاطبان بیشتری را جذب کنید. به طور خلاصه، سئو به شما کمک می کند تا وب سایت خود را در دنیای دیجیتال به نمایش بگذارید و به موفقیت برسید.
توجه به بعضی از معیارهای فنی نیز میتواند در افزایش نرخ کلیک نقش داشته باشد. ممکن است وسوسه شوید که این بخش از سئو را به کلی نادیده بگیرید و از آن بگذرید، اما باید بدانید که سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک وبسایت ایفا میکند. ممکن است زمانی محتوای شما کاملاً بینقص و مفید باشد، اما موتورهای جستجو نتوانند آن را درک کنند. بدون در نظر گرفتن معیارهای سئو تکنیکال، موتورهای جستجو نمیتوانند محتوای شما را به خوبی درک کنند. «سئو داخلی یا سئو آن پیج» (On-page SEO) به محتوای صفحههای وب مرتبط است. این محتوا به موتورهای جستجو و خوانندگان میگوید که در صفحه شما درباره چه موضوعی نوشته شده است.
«دامنه یا دامین» (Domain) در واقع همان URL وبسایت است که کاربران برای رسیدن به شما آن را در مرورگر خود تایپ میکنند. دامنه نشان میدهد که کاربران چطور میتوانند یک وبسایت را از طریق جستجو پیدا کنند و روشی ثابت برای شناسایی وبسایت محسوب میشود. در ادامه به معرفی بعضی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی میپردازیم. خوشبختانه ابزارهای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که کار ما را بسیار ساده کردهاند. کاربران این کلمات را زمانی جستجو میکنند که آماده خرید یا انجام یک اقدام مشخص هستند.
آموزش کاربردی سئو وب سایت، شامل یادگیری عملی و استفاده از تکنیکهای سئو در یک وب سایت واقعی است. این آموزش، یک شکل پیشرفتهتر از آموزش سئو است که نیاز به درک اولیه اصول سئو و توسعه وب سایت دارد. آنها همچنین یاد میگیرند که چگونه از ابزارهای سئو برای نظارت بر ترافیک وب سایت، بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی و تجزیه و تحلیل دادههای وب سایت استفاده کنند. در این بخش تلاش کردیم به صورت اجمالی با روش هایی که می توانید از طریق آنها برای بهبود سئو سایت خود اقدام کنید بپردازیم و شما را با مفهوم دقیق تر این نوع سئو آشنا کنیم. شما کاربران اکنون می توانید با دریافت مشاوره سئو از سایت SEOEDU، با بیش از 5 سال سابقه فعالیت در بهینه سازی سایت، از خدمات مجموعه ما برای ارتقا عملکرد فنی سایت خود استفاده کنید. لاگ فایلها گزارشی از درخواستهای ارسال شده به سرور هستند و میتوانند اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه کدام صفحات توسط کراولرها خزیده میشوند و تعداد دفعات خزیدن آنها را ارائه میدهند.
متخصصان تکنیکال سئو با استفاده از ابزارها و تکنیک های حسابرسی مناسب، مسائل مهمی از مهاجرت سایت گرفته تا سرعت صفحه، متادیتا، لینکسازی داخلی و موارد دیگر را برطرف خواهند کرد. بدترین قسمت اینجاست که بدون این که بدانید ممکن است کلی محتوای تکراری در سایت داشته باشید. URL های متفاوت میتوانند محتوای یکسان نشان دهند که شاید اصلا تفاوتی برای مراجعه کننده ندارد، اما برای یک موتور جستجو همان محتوا در دو صفحه یکسان است. چنین ساختاری، گوگل و کاربران را برای پیداکردن صفحهٔ مورد نظرشان به زحمت میاندازد؛ چون بعضی از صفحات از صفحهٔ اصلی سایت خیلی دورند یا اصلاً از صفحات دیگر لینکی دریافت نکردهاند. قبل از اینکه برویم سراغ چک لیست سئوی تکنیکال، باید بدانیم اصلاً چرا باید بهینهسازی فنی سایت برای ما مهم باشد. در اصل این فایل به شما کمک میکند نسبت به رفتار خزندهها در مورد وبسایتتان، کمی کنترل داشته باشید.
قابلیت رتبهبندی و بهبود رتبه در افزایش ترافیک وبسایت نقش بسیار مهمی ایفا میکند، اما بهتر است هنگام بهینهسازی برای بهبود رتبه وبسایت از قابل کلیک بودن محتوا نیز غافل نشوید. اگر بارگذاری صفحات شما مدت زیادی طول بکشد، با مشکلات متعددی از جمله افزایش نرخ پرش مواجه میشوید. همچنین، تأخیر در بارگذاری صفحه میتواند باعث خطای سرور شود یا باعث شود که رباتها صفحههای نیمه بارگذاری شده را کراول کنند و در نتیجه بخش مهمی از محتوای شما از کراول شدن باز بماند. چراکه رباتها بسته به منابع موجود برای کراول کردن، از منابع مشخص و محدودی برای بارگذاری، رندر کردن و ایندکس کردن صفحات میتوانند استفاده کنند. به همین دلیل، شما باید همهچیز را تحت کنترل داشته باشید تا زمان بارگذاری صفحات خود را کاهش دهید. همانطور که گفتیم، «وقفههای زمانی یا تایم اوت سرور» (Server Timeouts) میتوانند باعث بروز خطاهای HTTP شوند و در دسترسی کاربران و رباتها به وبسایت، مانع ایجاد کنند.
همانطور که گفتیم، به طور معمول کاربران مدت زیادی برای بارگذاری یک صفحه صبر نمیکنند. دادهها نشان میدهد که با افزایش زمان بارگذاری صفحه از یک تا پنج ثانیه، «نرخ پرش یا بانس ریت» (Bounce Rate) حدود ۹۰ درصد افزایش پیدا میکند. اما سرعت بارگذاری صفحه فقط برای کاربران و تجربه کاربری مهم نیست و موتورهای جستجو نیز از آن به عنوان یکی از معیارهای رتبهبندی استفاده میکنند. بنابراین بهبود سرعت بارگذاری صفحه باید از اولویتهای شما در سئو تکنیکال باشد. در پاسخ به سوال سئوی تکنیکال چیست گفتیم که Technical SEO به مجموعهای از اقدامات گفته میشود که به موتورهای جستجو کمک میکند تا وبسایت شما را بهتر درک کرده و به آن دسترسی پیدا کنند.
گوگل تقریباً در تمام توصیه های خود به اهمیت سرعت سایت اشاره کرده است. برای دستیابی به سرعت بالا، باید تغییراتی فنی در وب سایت و همینطور اصلاحاتی در زیر ساخت سایت انجام شود. هدف سئوی خارجی در مقابل سئوی داخلی، جذب کاربران به وب سایت از طریق کانال های خارجی دیگر است. مهم ترین رکن سئو خارجی، دریافت لینک از سایر منابع است تا اعتبار خود را به گوگل ثابت کند. جالب است بدانید امنیت، یکی از ارکان های مهم در سئو تکنیکال سایت است که در حفظ داده های آن و از همه مهم تر، تضمین ایندکس صحیح آن موثر خواهد بود.
اما بر خلاف صفحات داخلی مقالات، صفحات داخلی محصولات شما برای لینک سازی مناسب نیستند. اینگونه لینک ها را میتوان فقط در یک صفحه خاص سایت پیدا کرد و به صورت دستی توسط خودتان در هر صفحه بنا به نیاز میتوانند قرار بگیرند. کلمات کلیدی بذر نسبت به دیگر کلمات کلیدی تفاوت هایی دارند که ما در ادامه قصد داریم مشخصه های آنان را به شما بگوییم تا بتوانید این کلمات را تشخیص دهید. اگر کسب و کاری دارید که فروش ویژه ای درنظر گرفته است و 2 ماه تا زمان این فروش فرصت باقی است بهتر است سمت سئو نیایید. دقت کنید باید با این ابزارها آشنا باشید و به آن ها تا حدود زیادی تسلط داشته باشید.
با استفاده از دادههای ساختاریافته میتوانید اطلاعاتی مانند نام محصول، قیمت، امتیاز و … را به موتورهای جستجو ارائه دهید. این اطلاعات میتواند در نتایج جستجو به صورت Rich Snippets نمایش داده شود و باعث افزایش نرخ کلیک شود. اهمیت سئوی تکنیکال چیست؟ سئو تکنیکال یا سئو فنی، به بهینهسازی جنبههای فنی وبسایت شما برای بهبود رتبهبندی در موتورهای جستجو میپردازد. این بخش از سئو اغلب نادیده گرفته میشود، اما در واقع پایه و اساس موفقیت در سئو به شمار میرود. داشتن محتوای تکراری هم برای موتورهای جستجو ناخوشایند است و هم باعث اذیت کاربران میشود. محتوای کپی یا تکراری مشکلات فنی در سایت ایجاد میکند و باعث میشود، چندین صفحه با آدرس های متفاوت با محتوای یکسان به صورت همزمان در نتایج گوگل نمایش داده شود.
این موضوع باعث میشود که محتوای شما بیشتر دیده شود و شرایط لازم برای نمایش به شکل «ریچ ریزالت» (Rich Result) را به دست بیاورد. «سئو خارجی یا سئو آف پیج» (Off-page SEO) به موتورهای جستجو میگوید که وبسایت شما بر اساس رأی وبسایتهای دیگر (بکلینکها) چقدر محبوب، معتبر و مفید است. تعداد و کیفیت بکلینکها در «پیج اتوریتی یا اعتبار صفحه» (Page Authority | PA) تأثیرگذار است. برای مثال، بین دو وبسایت با شرایط مشابه که یکی از آنها ۱۰۰ لینک مرتبط و دیگری ۵۰ لینک مرتبط (یا ۱۰۰ لینک غیرمرتبط) از وبسایتهای معتبر دارد، وبسایت اول رتبه بهتری خواهد داشت. بهتر است کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای آن بیاورید تا سریعاً موضوع صفحه مشخص شود. این نکته در عنوان سئو (متا تایتل) هم مهم است و میتواند باعث جذب کلیکهای بیشتر شود.
سئو فنی به بهبود سرعت، امنیت و ساختار سایت کمک می کند، که همگی بر تجربه کاربری تأثیر مستقیم دارند. چرا مهم است؟ موتورهای جستجو سایت هایی را که تجربه کاربری بهتری ارائه می دهند، در اولویت قرار می دهند. مطالبی که در این مقاله به آن پرداختیم از مهمترین موارد مرتبط با سئو فنی بودند که حتما باید به آنها توجه کنید. با رعایت کردن و توجه به سئو تکنیکال میتوانیم رتبه صفحات مختلف سایت خودمان را بهبود دهیم و سئو فنی پایه و اساس خزش، ایندکس و رتبه بندی در گوگل است. علاوه بر این، صفحات AMP در سرورهای گوگل ذخیره میشوند، به این معنی که وقتی کاربر روی یک صفحه AMP از نتایج جستجو کلیک میکند، آن صفحه با سرعت بیشتری، لود میشود. این عامل میتواند منجر به افزایش نرخ کلیک (CTR) و ترافیک کلی وبسایت شود.
وب سایتی که از فرمت AMP استفاده میکند در گوشی های موبایل عملکرد بهتری دارد و سریعتر لود میشود، که در نتیجه گوگل رتبه بالاتری به آنها میدهد. گوگل با ارائه فرمت AMP به کاربران موبایلی کمک کرده است تا سریعتر به خواسته هایشان برسند. در واقع سئوی تکنیکال هیچ ربطی به تولید محتوا و کیفیت آن ندارد و به زیر ساخت های فنی سایت مربوط میشود. شما با amp کردن یک صفحه از سایت خودتان (که به کمک کدنویسی یا افزونه های وردپرسی انجام میشود) آن صفحه را در دیتابیس گوگل ذخیره میکنید. به این صورت کاربران موبایلی بعد از مشاهده اش در نتایج و کلیک روی آن، در زمانی کمتر از 1 ثانیه وارد سایت گوگل و در اصل صفحه شما میشوند.
مثلاً سرچ کنسول میتواند به شما در مورد سرعت وبسایتتان گزارشهای خوبی ارائه دهد. یا مثلاً لیست لینکهای شکستهی وبسایتتان را میتوانید از سرچ کنسول بگیرید. بهطور کلی سر زدن به سرچ کنسول و بررسی وبسایت با استفاده از آن، میتواند به شما در ارتقای سئو تکنیکال کمک کند. «نرخ کلیک» (Click-Through Rate | CTR) به رفتار کاربران بستگی دارد، اما با افزایش قابلیت کلیک، شما نیز میتوانید در افزایش نرخ کلیک در صفحات نتایج موتورهای جستجو نقش داشته باشید. برای مثال، نوشتن توضیحات متا و عنوان صفحه به افزایش نرخ کلیک کمک میکند.
آموزش سئو فرآیند یادگیری و آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. این حوزه شامل درک نحوه کار موتورهای جستجو، شناسایی مخاطبان هدف و کلمات کلیدی، بهینه سازی محتوای وب سایت و بهبود رتبه سایت در صفحات نتایج جستجو است. این آموزش را میتوان از طریق دورههای آنلاین، کارگاهها، سمینارها یا به صورت خودآموز با استفاده از منابعی مانند وبلاگها، فیلمهای آموزشی و کتابهای الکترونیکی دریافت کرد. سئو تکنیکال به فرآیند بهینه سازی جنبههای فنی یک وبسایت با هدف کسب رتبه بالاتر در صفحات نتایج جستجو، اشاره دارد. جنبههای فنی، شامل بهینه سازی ساختار، کد و زیرساخت وبسایت برای موتورهای جستجو و کاربرپسندتر شدن آن است. هدف اصلی گوگل و سایر موتورهای جستجو این است که آنها میخواهند بهترین نتایج ممکن و جذابترین پاسخها را به کاربران و مخاطبان مربوطه به نمایش قرار دهند.
در زیر لیستی از بهترین شیوههای رایج سئو فنی یا سئو تکنیکال آورده شدهاست که خدمتتان شرح میدهیم. در بازاریابی یک قانون کاهش بازده وجود دارد که در بازاریابی محتوا و سئو تکنیکال نیز این قانون صادق است. بزرگترین دستاورد همواره زمانی رخ میدهد که شما چیز جدیدی را تجربه کنید. محتوا با کیفیت درصورتی که از کانالهای بازاریابی دیگر مانند شبکه های اجتماعی برای افزایش میزان بازدید کننده استفاده کند نتیجه سریعتری برای سایت به دست خواهد آورد. وبسایتهایی که با استفاده از وردپرس ساخته میشوند، بهطور معمول در حالت No Index قرار دارند. بنابراین بعد از اینکه طراحی سایتتان تمام شد و محتواهای اصلی را هم روی وبسایت قرار دادید، حتماً باید سایت را از حالت No Index خارج کنید.
برخلاف سئو خارجی یا سئو داخلی، بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال میکنیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وبسایت، رباتها، کدهای برنامه نویسی و... سئو تکنیکال شامل اقداماتی است که سایت را به یکی از مهم ترین اهداف خود، یعنی کراول و ایندکس شدن توسط موتورهای جست و جو می رساند. فراموش نکنید که رعایت یا عدم رعایت اصول سئو تکنیکال، به تنهایی می تواند باعث شود که یک سایت رتبه بالا داشته باشد و یا اصلا رتبه ای نداشته باشد! حالا که می دانید مهم ترین مراحل سئو تکنیکال چیست، کافیست دست به کار شوید تا وب سایت خود را از لحاظ فنی، به بهینه ترین شکل ممکن تبدیل کنید. همچنین نباید همه مطالب را در یک گروه واحد قرار دهید و باید آنها را بر اساس موضوع دسته بندی کنید.
به عنوان مثال، گوگل، و website.com را به عنوان دو سایت متفاوت تفسیر میکند و میتواند آنها را به عنوان محتوای تکراری اشتباه بگیرد. برای بهبود بهینه سازی فنی وب سایت خود، حتما تنظیمات دامنه دلخواه خود را در گوگل به روز کنید. مشکلات محتوای تکراری همچنین میتواند منجر به جریمه توسط موتورهای جستجو شود و به رتبهبندی کلی وبسایت در موتورهای جستجو آسیب بزند. برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری، مدیران وبسایتها میتوانند از تگ کنونیکال برای مشخص کردن محتوای اصلی استفاده کنند. همچنین اطمینان حاصل کنند که هر صفحه دارای عنوان و توضیحات متای منحصربهفرد است.
باید تک کنونیکال را در صفحات سایت استفاده کنید و محتوای اصلی را به گوگل معرفی کنید تا ربات ها دچار سردرگمی نشوند. داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد. Amp کردن صفحات سایت روی تجربه کاربری تاثیر مثبتی دارد و به سئو هم کمک میکند. در صفحات جستجو، صفحات amp شده را با یک آیکون فلش مانند مشاهده میکنید. ما در تلاش برای توسعه وب فارسی هستیم تا بهترین مقالات در هر زمینه ای را برای وبسایت ها تهیه کنیم.
همچنین، باید از لینکسازی داخلی مناسب برای ارتباط صفحات مختلف سایت با یکدیگر استفاده کنید. بی توجهی به آدرس صفحات سایت یا همان URL ها یکی از رایج ترین اشتباهات سئو تکنیکال است که خیلی از وبمستران دچارش میشوند. سایت وردپرسی شما به صورت پیش فرض، از کلمات بی معنا برای انتخاب آدرس هر صفحه استفاده میکند که این موضوع میتواند علاوه بر کاهش تجربه کاربری، باعث کاهش سئو سایت شود. این روزها همه می دانند که مسیریابی بردکرامب (berdcramb navigation) یکی از از مناسب ترین راه حل ها برای بهبود سئو سایت است. چون بردکرامب ها به طور خودکار، لینک های داخلی به صفحات دسته بندی و زیر صفحات سایت اضافه می کنند.
در مقاله «اسکیما چیست» به طور کامل درباره این نشانهگذاری و نحوه پیادهسازی آن در سایت توضیح دادهایم. این بخش را میتوانستم با نکته 11 مقاله ادغام کنم اما این کار را نکردم تا بتوانم در همین بخش به صورت مجزا در مورد صفحات 404 و ریدایرکت ها توضیح بدهم. بنابراین بعد از حل مشکلات موجود در Coverage، توصیه می کنیم یک بار هم با Screaming frog سایت خودتان را بخزید. با این مقدمه اجمالی در ادامه مطلب همراه ما باشید تا این ابزارها را بیشتر به شما معرفی کنیم. افزونه هایی مانند Yoast SEO و Rank Math به شما اجازه می دهند که بدون نیاز به ویرایش کد HTML، متاتگ ها را اضافه یا ویرایش کنید.
در صورتی که قصد پیکربندی آدرس ها یا urlهای وب سایت خود را دارید باید بدانید این تنظیمات برای هر سایتی متفاوت است. یعنی پیکربندی یک سایت شرکتی یا مجله با پیکربندی یک سایت فروشگاهی کاملا متفاوت است. این مراحل را اگر به درستی طی کنید حالا میتوانید لیستی از کلمات کلیدی که با کلمه بذر شما مرتبط است را مشاهده کنید. سمت راست بالا آیکونی برای دانلود کلمات به صورت فایل اکسل وجود دارد. زمانی که به بسیاری از شما دوستان سئو را آموزش میدهم و شما پروژه ای را در اختیار میگیرید، بیشترین ترس شما این موضوع است که چطور کارفرما را راضی نگه داریم؟! وقتی هنوز بازدید و رتبه خوبی را نگرفته ام چگونه به کارفرما توضیح دهم؟ از طرفی شما نمیتوانید به صورت کلی توضیح دهید که پیشرفت داشته ایم.
با ایجاد یک ساختار لینک داخلی قوی، صاحبان سایت میتوانند اطمینان حاصل کنند که تمام صفحات سایت به راحتی برای خزندههای موتورهای جستجو قابل دسترسی است. لینکسازی داخلی همچنین میتواند به ایجاد سلسله مراتب و ارتباط موضوعی محتوای یک وبسایت، کمک کند. علاوه بر این، لینکسازی داخلی میتواند به توزیع ارزش لینک در سراسر یک وبسایت کمک کند و قدرت کلی و پتانسیل رتبهبندی سایت را بهبود بخشد. تکنیکال سئو بزرگترین بخشی است که میتواند تفاوت یک سایت با رتبه بالا و سایتی که هیچ جایگاهی در گوگل ندارد را تشکیل دهد. جز این، از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ است که رعایت آن از ابتدا به سرعت رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری